Trening

FBW a split

Istnieje wiele różnych metod treningowych, z których najbardziej znane są:
  • trening całego ciała (FBW)
  • trening dzielony (split)
Trening całego ciała/FBW polega na ćwiczeniach wielostawowych - podstawowych ruchach, które często wykonujemy na co dzień.
W domu z powodzeniem można trenować wszelkie wyciskania, podciągania, przysiady, ciągi oraz "deskę" (plank). To powinna być nasza baza. Techniki tych ćwiczeń należy uczyć się najpierw na małych ciężarach. Później można dorzucić obciążenia nie kalecząc przy tym wypracowanej techniki.
Taki trening powinniśmy przeprowadzać 4 razy w tygodniu. Z czasem należy używać dość dużych obciążeń bliskich naszym rekordom.

Drugi z treningów to trening dzielony/split. Polega on na wykonywaniu głównie ćwiczeń izolowanych. Podzielenie treningów nawet na 5-6 dni w tygodniu aby się dobrze "dorzeźbić".
Typowa dla treningu split jest zwiększona liczba powtórzeń i serii. Ciężar też nie powinien być zbyt duży aby nie przeciążyć mięśni.
Najbardziej ten trening obrazuje uginanie sztangielki w opadzie czy też rzeźbienie łydek poprzez wspięcia na palce stojąc. Podobne ćwiczenia można oczywiście dodać do treningu FBW ale nie będą jego bazą.
Split to trening typowo pod zawody kulturystyczne lub tam gdzie liczy się po prostu wygląd (modeling).

Osobiście polecam trening całego ciała, bez przesadnego dzielenia na wymyślne ćwiczenia i izolację mięśni. W moim przekonaniu można zyskać po prostu lepszą siłę funkcjonalną potrzebną w normalnym życiu i wypracować symetrię całego ciała.

Decyzja czy będziemy trenować treningiem dzielonym czy FBW dla każdego będzie sprawą indywidualną. W zależności jakie mamy akurat priorytety. Dobrze jest nawet co kilka miesięcy stosować oba treningi zamiennie...

Przykładowe treningi split i FBW przedstawię w innych postach.



Komentarze